Spiritualiteit of magisch denken? Deel 1

Geïnspireerd door een artikel van Julian Walker in The Elephant Journal van 6 juni 2011, 10 Obstacles to sane Spirituality , wil ik proberen geheel vanuit mijn eigen perspectief een aantal voorbeelden te geven van wat Ken Wilber de pre-trans fallacy noemt. En dan wel de vermeende transpersoonlijke ervaringen die in werkelijkheid pre-persoonlijk zijn. In plaats van spiritueel zijn het verschijnselen, die te maken hebben met waan-ideeën.

spiritualiteit, nlp mindfulness, mindable

Het vervelende van die waan-ideeën is dat ze de echte waarneming in de weg zitten en in plaats van in functie van meer vrede, vrijheid en liefde juist heel beperkend zullen werken. Het is zeker niet in alle gevallen zo, maar deze waan-ideeën zijn vaak gebaseerd op geloof. En geloof en waan-ideeën zijn een gevaarlijke combinatie. Veel charlatans en namaak goeroes maken gebruik van technieken die zijn gebaseerd op deze pseudo-spiritualiteit.

Mijn spiritualiteit heeft vooral te maken met het doen van onderzoek. “Geloof niets, en onderzoek alles.” Kijk naar je eigen leven in samenhang met anderen. Kijk naar binnen en naar buiten. Onderzoek je geest door meer en meer je patronen te herkennen door meditatie of door yoga, lichaamswerk etc. Ook door je denken en voelen meer en meer te doorgronden en te durven afdalen in de krochten van de geest. Door je beperkingen te leren kennen en ze te overstijgen. Het mysterie van het leven onderzoeken. Open staan voor alles wat zich aandient, tegelijkertijd kritisch en bescheiden. En uiteindelijke; spiritualiteit is voor mij betekenisloos als het niet de ander dient. Wij zijn sociale wezens.

Al bloggend wil ik wat voorbeelden en verschijnselen van deze pseudo-spiritualiteit benoemen, vanuit mijn perspectief. Ik heb de waarheid niet in pacht, en misschien heb ik wel het meeste last van wanen. Maar misschien herken je wel het een en ander.

Laat ik eens beginnen met een hele bekende.

Mind-reading of “gedachten lezen”.

“Ik weet wat anderen denken. Ik hoef ze maar aan te kijken en ik weet genoeg” En de nog sterkere variant; “Ik weet hoe hij is, wat voor type dat is. Ik zie dat meteen! “

Sommige mensen hebben een zeer goede intuïtie als het gaat om het begrijpen en duiden van anderen. Maar iedere coach of therapeut weet hoe lastig het is om niet te projecteren. Hoe weet je nu zeker dat je niet je eigen ‘rommel’ bij de ander neerlegt?

Het geeft een illusie van veiligheid en controle door ervan uit te gaan dat je weet wat anderen denken en hoe anderen zijn. Andere mensen zijn een onzekere factor in je leven. Je wilt daar grip op hebben. Je leeft liever in de waan ze ‘door te hebben’ , dan dat je echt gaat onderzoeken wat er leeft bij de ander. Bijvoorbeeld door belangstellend, in verbinding vragen te stellen en je beeld van de ander te checken.

Samenhangend hiermee bestaat er ook de neiging om te generaliseren in types. Er zijn nogal wat typologieën in gebruik. Van Jungiaanse archetypes tot de zeer populaire Enneagrammen. Belangrijk om je bij het gebruik van deze systemen te realiseren dat het wel heel grove indelingen van persoonlijkheden zijn. Het is een natuurlijke neiging van de geest om te generaliseren, om informatie in hokjes te stoppen. Maar laat dat je echte waarneming niet in de weg zitten. Eenmaal in een hokje gestopt gaat je geest ook op zoek naar informatie, die dat kloppend maakt en zal je andere informatie gemakkelijk negeren. Je doet jezelf en anderen daarmee tekort. Mensen laten zich slecht in hokjes stoppen.

Een hele donkere kant van mind-reading is cold-reading. Dit zijn een aantal communicatie vaardigheden, die veel gebruikt worden door goeroes en waarzeggers. Dit om mensen te manipuleren, om sektes te beheersen et cetera. Wil je meer weten over cold-reading? Een goede bron voor cold-reading is het boek “The full facts of cold-reading” door Ian Rowland. 

Geef een reactie

