Aardig boek gelezen: Management en zelfbedrog. van the Arbinger Institute.

Stelling is dat je zelfbedrog pleegt als je jezelf verraadt. Wat is dan zelfverraad?

1.Een daad die ingaat tegen wat ik voel dat ik voor de ander moet doen, heet een daad van ‘zelfverraad’.
2.Als ik mezelf verraad, begin ik de wereld te zien op een manier die mijn zelfverraad rechtvaardigt.
3.Door mijn rechtvaardiging raakt mijn beeld van de realiteit vertekend.
4.Dus als ik mezelf verraad raak ik ingekaderd.
5.Na verloop van tijd worden bepaalde kaders kenmerkend voor mij, en ik draag ze met me mee.
6.Door mezelf in te kaderen, lok ik uit dat anderen zich ook inkaderen.
7.Als we ingekaderd zitten stimuleren we dat we elkaar slecht behandelen en geven we elkaar rechtvaardiging. We zweren samen door elkaar redenen te geven om ingekaderd te blijven.

Boek is duidelijk en overzichtelijk geschreven in verhaalvorm.

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

Geef een reactie

