Terrorisme

Bij de herdenking van de dood van Theo van Gogh was het natuurlijk een veel gehoord thema. Terrorisme is de ideologie van de angst. Persoonlijk hang ik die ideologie niet aan. Ik geloof niet in ‘angst’ . Ik voel wel eens angst, maar ik geloof er niet in. Ik word niet rechtstreeks bedreigd, ik bedreig ook niemand. Ik doe er gewoon niet aan mee. Maar een boel mensen doen er wel aan mee. Ook al worden ze niet rechtstreeks en persoonlijk bedreigd zijn ze nog bang. Ik vraag me af wat die angst hun oplevert, want als het niets zou opleveren zou het ook niet zo hardnekkig zijn.
Een paar mogelijkheden:
Een vertrouwd ‘wij’ gevoel. Wij zijn beter dan zij. Zij zijn namelijk achterlijk.
Politieke winst. Sommigen zijn zelfs bereid om allerlei zuurverdiende vrijheden en verworvenheden terwille van het terrorisme door de toilet te trekken.
Economische winst, er wordt namelijk erg veel geld mee verdient.
Een mikpunt voor allerlei projecties van frustraties en neuroses. Hoef je daar lekker zelf geen verantwoordelijkheid voor te nemen.
Of is dit nu cynisme………..

Kees

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

Geef een reactie

