En daarom werkt mindfulness!

Een van de belangrijkste wetenschappelijke onderzoeken over mindfulness is gedaan door Ruth A. Bear; Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptuel and empirical review.

Er zijn vijf belangrijke werkingsmechanismen.

Blootstelling (exposure/extinction)
Door pijn, of het nu fysiek of emotioneel is te leren toelaten en niet te vermijden, vermindert de emotionele reactiviteit. Door bij die emotie te blijven zal die uiteindelijk uitdoven en zijn greep op je leven verliezen.

Verandering in het denken.
Een shift van ‘ik ben mijn gedachten’, ‘mijn gedachten en oordelen zijn de waarheid’ naar ‘ik heb gedachten’ en ‘gedachten en oordelen zijn niet per sé waar of waardevol’.

Zelf management
Door dysfuncionele patronen eerder te herkennen, leer je te voorkomen dat er als het ware een domino-effect ontstaat wat resulteert in slechte stemmingen, schade aan jezelf en aan anderen.

Ontspanning
Ontspanning is geen doel bij mindfulness maar kan wel een effect zijn na verloop van tijd. Dit vermindert een kokervisie en vergroot helderheid.

Acceptatie
“Zijn met wat er is”, vergroot de kracht om schadelijk gedrag en patronen die ontstaan zijn om pijn te vermijden te stoppen. Denk aan teveel eten, alcohol, te veel werken etc.

Advertenties

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s