Stadsverlichting

Ook wij hebben onze huiskamer geopend voor de Stadsverlichting. Een initiatief van Tijn en Chris Touber. Ik heb nog wel getwijfeld. De spiritualiteit van Tijn is aan de ene kant aanstekelijk, aan de andere kant nog behoorlijk New-Agerig. Ik hoorde deze week een interview met hem op de radio en de ene cliché na de andere vloog door de speakers. Nu is praten over spiritualiteit wel erg lastig. Het domein van het Zijn is per definitie trans-verbaal, dwz voorbij woorden en denken. Dus wat je er over zegt is al snel zweverig en vaag. Maar toch mis ik iets in de verhalen van Tijn. Zijn spiritualiteit is een beetje de spiritualiteit van het exclusieve goede gevoel. Feel-good spiritualiteit. Voor mij gaat spiritualiteit over inclusiviteit. Over zowel het licht als het donker. Over het goede gevoel En het lijden.
De maakbaarheid van verlichting staat mij een beetje tegen. Het gaat voorbij aan de wetten van karma (oorzaak en gevolg). Ja, je hebt een boel invloed en er is een boel ongrijpbaar en oncontroleerbaar. Lijden hoort er jammer genoeg bij. Dat maakt het leven compleet.


Nu ken ik Tijn uit een ver verleden. Wij speelden in dezelfde band, Midnight to Six, de band waar Monique Klemann in debuteerde. Hij ging samen met Monique verder met Lois Lane. Ik ging verder met jazz en funkbandjes. Als je in die tijd aan hem vroeg waar hij mee bezig was, was zijn antwoord steevast. Beroemd worden! Of het nu als muzikant is, of als spiritueel leraar. Hij wil op het podium. Het lukt hem door een enorme realisatiekracht en inspiratie. Ik geloof in zijn integriteit en de kracht om mensen mee te krijgen. Hij heeft ook echt iets te vertellen. En als zo mensen hun eerste stappen zetten op het spirituele pad is dat een geweldige verdienste. En daar werk ik graag aan mee… Dus vandaar is ook onze huiskamer eens per maand een toevluchtsoord voor stilte-zoekers/ liefhebbers.

Klik hier voor meer informatie

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

2 gedachten over “Stadsverlichting”

  1. Bijzonder, je beschrijft hier precies wat ik net voelde bij het kijken naar Tijn Touber bij De Wandeling, maar zelf nog niet goed kon benoemen. Ik miste wat in zijn spiritualiteit en dat is inderdaad zijn neiging tot feelgood en (en ik vind eigenlijk ook wel een beetje buitenkant), ik ervaar zelf juist hoe fijn het is om ook de donkere stukken te zien en daar mijn licht op te laten schijnen.
    Inderdaad wel verdienstelijk wat hij doet en mooi om daar met stadsverlichting aan mee te werken.

Geef een reactie

