Klapstoeltjes?

Vorige week zag ik een geweldige aflevering van het programma tegenlicht. Deze aflevering heette ‘gaten in de markt’ . En eigenlijk ging het over consumentisme. Tenminste dat is wat ik eruit opmaakte. Hoe wij langzamerhand van mens, of burger omgetoverd zijn tot consument.
Het is een sluipend proces geweest de afgelopen 30 jaar. Na de roerige 60 er en 70 er jaren kwamen we langzaam in de ban van het neo-liberalisme, waarbij de markt en vrijheid op een lijn gezet werd. Een subtiel beïnvloedingsproces met als iconen Reagan en Thatcher als voorvechters voor de vrije markt. Met vrijheid heeft dat niet zoveel te maken. Van macht van de staat naar macht van het geld.
Nou ja grote lijnen en bespiegelingen laat ik verder maar even daar. Twee voorbeelden van hoe ik van de week eens voorbij de markt bezig ging met prachtige initiatieven op internet.

Aanstaande dinsdag heb ik een open informatie avond voor een cursus die ik in maart ga geven. Ik heb dat vooral via Twitter en Facebook aangekondigd en tot mijn vreugde is de interesse heel groot. Zo groot dat ik te weinig stoelen heb in mijn praktijkruimte. Mijn eerste impuls was, hup naar de winkel om klapstoeltjes te kopen, maar ik zette een vraag uit op Twitter. Een volger wees mij vervolgens op het bestaan van Peerby. Een site op internet waar je je spullen te leen of te huur kunt aanbieden of waar je je vraag naar spullen kunt neerleggen. Ik vroeg daar dus om klapstoeltjes te leen. De site gaat in je buurt kijken of iemand die te leen aanbied of zet het verzoek in jouw buurt uit. Eerst anoniem en als je contact gelegd hebt kun je je gegevens uitwisselen. Binnen een dag bleek een buurvrouw van me zes prachtige klapstoeltjes voor me te leen te hebben. Geweldig toch! Niet meteen de portemonnee trekken, maar je buren vragen. Op een moderne manier. Internet op z’n mooist vind ik.

Tweede voorbeeld is dat ik me al enige tijd geleden opgegeven heb voor thuisafgehaald.nl. Hier kunnen thuiskoks en afhalers elkaar vinden. Mijn lamscurry is fameus, ik heb woensdag tijd, dus ik zet hem op de site. Binnen 24 uur heb ik vier afhalers die tegen onkosten de curry bij me komen halen woensdag. Ik houd van koken, kies de momenten dat ik daar tijd voor heb en maak mensen blij met een verse, gezonde goedkope maaltijd. Zal zelf ook gebruik gaan maken van deze mogelijkheid als ik weinig tijd heb voor koken.

Welke mogelijkheden zouden we nog meer kunnen bedenken waarbij je op een lokale manier diensten of producten kunt uitwisselen zonder dat er geld aan te pas hoeft te komen? Eigenlijk gaat geld alleen maar over waarde uitwisseling die je niet lokaal of in kleine sociale verbanden kunt regelen. Tenminste dat is volgens mij de oorspronkelijke bedoeling. Maar tegenwoordig zijn we zo gebrainwasht, dat we dat niet cool meer vinden, of misschien niet helemaal vertrouwen. Als je iets uitleent zal je er wel iets voor terug willen hebben. Eten uit het koelvak bij de supermarkt is vast beter en veiliger dan dat uit de keuken van KokkieKees, de thuiskok.

Noem mij een idealist, maar ik vind dit een prachtige ontwikkeling. Ik hoor heel graag jullie reacties.

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

2 gedachten over “Klapstoeltjes?”

  1. Ik heb het gisteren gekeken en was er ook helemaal lyrisch over! Zo blij dat er nu zulke ontwikkelingen gaande zijn en dat de kleinschalige wereld waar ik al zo lang naar verlang, stapje voor stapje werkelijkheid begint te worden en we nu inderdaad via internet de mogelijkheid hebben om hier zelf ook aan bij te dragen. Zo heb ik me gelijk bij thuisafgehaald aangemeld, in mijn hoofd ben ik nu al bezig met gerechten om aan te bieden. Gelijk een leuke manier om een bepaalde schroom die ik voel laagdrempelig te kunnen overwinnen, heel veel win win dus.

Geef een reactie

