De rij-meditatie!

Je kunt overal en op ieder moment je mindfulness trainen. Deze dagen voor de Kerst zijn voor velen een enorme uitdaging. Het lijkt wel of iedereen op hetzelfde moment probeert zijn of haar voorbereidingen te treffen voor deze gezellige dagen. En dat wordt lang niet door iedereen als ‘gezellig’ ervaren. Chagrijnige gezichten, haastige spoed, overvolle winkels, geen parkeerplaats te vinden…..

Ik zeg vaak in mijn mindfulness groepjes, dat alles kan dienen als ‘oefen-materiaal’. Dus ook het wachten bij de kassa! Vandaar de volgende oefening. (Drie minuten ademruimte)

Je staat bij de kassa, er zijn nog zeker 3 mensen voor je.

Neem eerst even de gelegenheid om jezelf de vraag te stellen, hoe is het NU met me? Hoe is het met mijn lichaam, voel ik ergens spanning, ongemak of juist niet, ben ik heel relaxed? Waar zit mijn ademhaling, laag of hoog, snel of langzaam, regelmatig of chaotisch? En wat voor soort gedachten heb ik, oordelen over mezelf of de andere winkelende medemensen? Of zijn het alleen maar Kerst-gedacht die door mijn hoofd gaan? šŸ˜‰ Alle gedachten zijn ok, geen enkele uitgezonderd, het gaat er alleen maar om ze op te merken. Zitten er ook emoties aan die gedachten vast? Onrust, ongeduld, misschien zelfs een beetje bozig? Hoe en waar voel je die dan?

Vervolgens ga je naar je ademhaling, volg die zonder er iets aan te veranderen.

Als laatste breid je je aandacht uit door je hele lijf.

Misschien helpt deze oefening je een beetje door deze dagen heen te komen.

Fijne dagen!

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

Een gedachte over “De rij-meditatie!”

Geef een reactie

