Haastige persoonlijke ontwikkeling of slow-NLP .

Ik hoor regelmatig de vraag, waarom de NLP practitoner en masterpractitioner opleidingen bij Mindable 23 dagen duren en bij veel andere instituten 16 dagen of zelfs nog korter.

20120729-102222.jpgIk heb zelf mijn opleidingen gevolgd bij het NAP in Amsterdam en Arcturus in België. Ik weet dus niet anders. In ‘onze ‘ NLP scholen ligt de nadruk vooral op persoonlijke ontwikkeling en niet op het aanleren van zoveel mogelijk NLP interventies in zo kort mogelijke tijd. Het past ook niet bij ons. Ik ben naast NLP trainer ook gepassioneerd door Mindfulness. Voor mij staat het als een paal boven water dat vertragen en af en toe stilstaan noodzakelijk is om echt te kunnen reflecteren en te kunnen verdiepen. De trend om vooral efficiënt en winstgevend te kunnen werken houden wij buiten de deur. De ontwikkeling van je bewustzijn heeft zijn eigen dynamiek. Ze zeggen wel eens, het gras gaat niet harder groeien als je er aan trekt. Dat gaat hier ook op. Met een te hoog tempo blijft NLP op het niveau steken van snappen en begrijpen, niet van integreren en ZIJN. Ik weet dat uit eigen ervaring! Ik voel verwantschap met de Slow-beweging. Lees het boek van Joke Hermsen eens, Kairos. Het is een prachtige verhandeling over het verschil tussen Chronos (kloktijd) en Kairos (kwali-tijd) . Ik voel me zeer aangesproken door deze ode aan aandacht, verbinding, reflectie, de juiste maat, het juiste moment. Laat onze trainingen een oase zijn in deze hectische chronos. En voel je je daar niet toe aangetrokken, Misschien wil je wel zo snel mogelijk je certificaat halen, staat goed op je cv! …. Je kunt bij het NTI ook een schriftelijke cursus NLP doen. 😉

Gepubliceerd door

Kees Dullemond

trainer en coach.

Geef een reactie

